آی هومز

مشاور املاک ایرانی در ترکیه

پاسپورت ترکیه ؛ قوانین، شرایط و هزینه 2024

تاریخ انتشار : ۱۲ شهریور ۱۴۰۳

خیلی از ایرانی ها هنوز هم نمیدونن که پاسپورت ترکیه یکی از معتبرترین پاسپورت های دنیاست! اگه بدونید با پاسپورت ترکیه بدون ویزا به چه کشورهایی میشه سفر کرد قطعا نظرتون درباره ترکیه و کلا شهروندی ترکیه عوض میشه! در این مطلب کوتاه میخوایم درباره مزایا، روش ها، شرایط و هزینه گرفتن پاسپورت ترکیه با شما حرف بزنیم؛ حتما تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

اولین پاسپورت ترکیه در سال 1924 میلادی
اولین پاسپورت ترکیه در سال 1924 میلادی

رتبه و اعتبار پاسپورت ترکیه در سال 2024

طبق آخرین آمار پاسپورت ایندکس در سال 2024 پاسپورت کشور ترکیه رتبه 43 رو در جهان رو به دست آورده! خوشبختانه ترکیه روابط تجاری و سیاسی خوبی در تمام دنیا داره و به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای ایده آلش سالانه میلیون ها توریست از سراسر جهان به این کشور زیبا سفر میکنن. همه اینا باعث شدن تا پاس ترک بسیار قدرتمند بشه و شهروندان ترکیه بتونن خیلی راحت به بسیاری از مناطق جهان سفر کنن!

با پاسپورت ترکیه بدون ویزا visa-free میتونید به 69 کشور سفر کنید از جمله : ژاپن، سنگاپور، مالزی، فیلیپین، هنگ کنگ، گرجستان، آرژانتین، برزیل، دومینیکا، بولیوی و…

نکته بسیار مهم درباره اعتبار پاسپورت ترکیه!

کشورهایی مثل سنگاپور، ژاپن و مالزی پاسپورت های بسیار قدرتمندی دارن و به این راحتی به هر کسی ویزا نمیدن! جالب اینجاست که شما میتونید با پاسپورت ترکیه بدون ویزا به این کشورها سفر کنید!

با پاسپورت ترکیه کجا میشه رفت؟

خب لازمه بدونیم که با پاسپورت ترکیه به کدوم کشورها می‌تونیم سفر کنیم. به محض اینکه شهروند کشور ترکیه شدید و پاسپورت رو دریافت کردین می‌تونین به راحتی به 120 کشور جهان به راحتی سفر کنین!

از این تعداد برای سفر به 69 کشور فقط کافیه چمدونتونو ببندید و سوار هواپیما بشید و تو اون کشور پیاده بشین چون این کشورها ویزا فری Visa-free هستن و از شهروندان ترک ویزا نمیخوان! مثل ژاپن و سنگاپور که به هر کسی ویزا نمیدن! اطلاعاتی که در این بخش نوشتیم برای سال 2024 هست و هر سال براتون آپدیت میکنیم!

رتبه اعتبار پاسپورت ترکیه در جهان
اعتبار پاسپورت ترکیه

■ کشورهای بدون ویزا یا Visa-free 

■ ویزای فرودگاهی یا Visa on arrival

■ ویزای الکترونیکی یا ETA

■ نیازمند دریافت ویزا 

کشورهای بدون ویزا برای ترکیه 2024

طبق آخرید آپدیت پاسپورت ایندکس شهروندان ترک میتونن با پاسپورت ترکیه به 69 کشور جهان بدون ویزا سفر کنن! چند مورد مهم رو اینجا ذکر میکنیم برای لیست کامل میتونید رو تیتر این بخش کلیک کنید تا لیست کامل رو مشاهده کنید.

بعد از اخذ شهروندی و دریافت پاسپورت ترکیه فقط کافیه چمدون تون رو ببندین و یه بلیط بگیرید و تو فرودگاه یکی از این کشورها پیاده شید!

ژاپن، سنگاپور، تایلند، قطر،کره جنوبی، مالزی، اوکراین، ازبکستان، آرژانتین، تاجیکستان، گرجستان، برزیل، عراق، آذربایجان، کلمبیا و 53 کشور دیگه!

کشورهای ویزا فرودگاهی یا Visa on arrival برای پاسپورت ترکیه

شهروندان ترکیه میتونن با پاس ترک از 51 کشور ویزای فرودگاهی یا ویزای ورود Visa on arrival دریافت کنن از جمله :  کویت، عمان، قطر، ویتنام، تایوان، مالدیو، مصر و 44 کشور دیگه!

ویزای فرودگاهی چیست؟

ویزای فرودگاه یا Visa on arrival که بهش ویزای ورود هم میگن به مسافر اجازه میده تا برای مدت محدودی بدون ویزا در اون کشور پذیرنده به صورت موقت اقامت داشته باشه. معمولا برای اقامت کوتاه مدت و یا ترانزیت (انتطار برای پرواز به مقد دیگه) از این نوع ویزا استفاده میشه.

کشورهایی که برای شهروندان ترکیه ویزای الکترونیکی صادر میکنن

7 کشور برای شهروندان ترک ویزای الکترونیکی یا ETA صادر میکنن. به این معنی که برای سفر به این پنج کشور باید تو سامانه صدور ویزای الکترونیک ثبت نام کنید و بعدش تمام!  کشورهایی که به شهروندان ترک ویزای الکترونیکی میدن : کره جنوبی، مکزیک، سریلانکا، کنیا، پاکستان، ساحل عاج و سیشل.

برای سایر کشورها باید ویزا بگیرن اما نکته خیلی مهمی که اینجا باید بدونید اینه که اکثر شهروندای ترکیه به راحتی می‌تونن برای اخذ ویزای شینگن، ویزای آمریکا، کانادا و انگلستان و … درخواست بدن و ویزا بگیرن.

سالانه تعداد زیادی از شهروندان ترکیه از این کشورها به راحتی بازدید می‌کنند.

انواع پاسپورت های ترکیه

دولت ترکیه 4 نوع پاسپورت برای شهروندان ترک صادر میکنه که هر کدوم رو به اختصار خدمت تون معرفی میکنیم.

عکس انواع پاسپورت های ترکیه - اخذ شهروندی و مهاجرت به ترکیه
انواع پاسپورت های ترکیه

■ پاسپورت عادی یا Umumi Passport

این پاسپورت همونطور که از اسمش پیداست برای عموم مردم ترکیه تعبیه شده و به اکثریت جمعیت مردم ترکیه برای خروج از کشور همین پاسپورت تعلق می گیره. ۳۸ صفحه داره و اکثر کسایی که به عنوان خارجی برای تابعیت کشور ترکیه را اقدام می‌کنن همین پاسپورت را دریافت می‌کنن. به خاطر رنگ جلدش که قهوه‌ای رنگه به این پاسپورت پاسپورت قهوه‌ای هم میگن.

■ پاسپورت خصوصی Hususi Passport یا پاسپورت سبز

پاسپورت خصوصی رنگش سبزه و به همین دلیل ترکا بهش میگن Yeşil Pasaport یعنی پاسپورت سبز معمولاً فقط برای کارمندان دولتی صادر میشه افرادی که در صندوق بازنشستگی از قبل ثبت نام کردند.

افرادی که واجد شرایط دریافت این پاسپورت خصوصی ترکیه هستن:

  • وزیران هیات دولت و نمایندگان مجلس، به وزرا و نمایندگان دوره‌های قبل هم تعلق می‌گیره.
  • روسای شهرهای بزرگ
  • شهرداران کنونی و بازنشسته
  • کارمندان دولت و دیگر کارمندانی که در رده‌های اول دوم و سوم قرار می‌گیرند و یا بازنشسته شدن.
  • ورزشکاران ملی
  • کارکنان دو بانک زراعت و هالک و کارکنان اپراتورهای ترک تلکام و ترکسل.
  • تجاری که طبق قانون اصول صدور گذرنامه در سال ۲۰۱۷ مبلغ معاملات صادراتشون از یه نرخی بالاتر بره.
  • همسران و فرزندان زیر ۲۵ سال کارمندان دولت

■ پاسپورت خدمت Hizmet Pasaport

این پاسپورت خاکستری رنگ به کسایی تعلق می‌گیره که بهشون پاسپورت سیاه یا سبز تعلق نمیگیره ولی از طرف دولت به خارج از کشور اعزام میشن که شامل این لیست میشه:

  • افرادی که دولت یا ادارات خصوصی یا شهرداری‌ها اونا را برای انجام بعضی از ماموریت‌های دولتی به خارج از کشور اعزام می‌کنن.
  • کارکنانی که در سازمان‌های بین‌المللی که ترکیه عضو اوناست فعالن.
  • افرادی که تحت پوشش اداره هوانوردی ترکیه و یا جمعیت هلال احمر ترکیه هستند.

■ پاسپورت دیپلماتیک Diplomatik Pasaport

پاسپورت دیپلماتیک قوی ترین و خاصترین پاسپورت ترکیه. این پاسپورت سیاه رنگ و ۲۸ صفحه ای فقط برای مقامات دولتی، دیپلمات ها و خانواده‌ هاشون صادر میشه تا بتونن به کنفرانس ها و همایش ها و دیدارهای دیپلماتیک به راحتی و با تشریفات لازم اعزام بشن. در واقع این پاسپورت به دیپلمات ها امتیازات گوناگونی میده. شخص دارای این پاسپورت هزینه ای بابتش نمیده که هیچ کلی هم پول میگیره!

روش ها و شرایط گرفتن پاسپورت ترکیه چیه؟

قبلا به طور مفصل توضیح دادیم که برای مهاجرت و اخذ شهروندی ترکیه روش های مختلفی وجود داره؛ اینجا هم این روش ها رو به طور خلاصه خدمت تون عرض میکنیم.

1- اخذ پاسپورت ترکیه از طریق اجازه کار با چالیشما ایزین (ورک پرمیت)

اگه شما بتونید در یک شرکت ترک به صورت رسمی استخدام بشید یعنی اجازه کار یا همون چالیشما ایزین Calisma izin بگیرید و به مدت 5 سال متوالی در همون زمینه شغلی مشغول کار باشید و براتون بیمه رد بشه، بعد اون 5 سال میتونید شهروند ترکیه بشید و وطن تاشی بگیرید!

پیدا کردن شرکتی که شما رو به صورت رسمی استخدام کنه کار بسیار سختیه و فقط برای افراد خاص با تخصص بالا امکان پذیره! در سال اول بسیار سخته اما برای تمدید یکم آسون تره. غیرممکن نیست اما خب باید بدونید که خیلی سخته!

2- دریافت پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک ؛ آسان ترین روش مهاجرت (روش پیشنهادی)

خرید ملک در ترکیه بهترین و سریع‌ترین راه برای گرفتن پاسپورت ترکیه است! هیچ سردردی هم نداره! فقط کافیه توانایی مالی خرید یک ملک خوب رو داشته باشید.

از لحظه ای که با ما تماس میگیرید تا لحظه ای که پاسپورت ترکیه به دست تون برسه فقط چند ماه طول میکشه!

کلا چند ماه طول میکشه تا  مطابق قانونی که سال 2017 به تصویب رسید، اگر در ترکیه ملک با مجموعه ای از املاک رو به ارزش 400 هزار دلار آمریکا خریداری کنید می‌تونید بلافاصله شهروندی ترکیه رو دریافت کنید. البته قبلا حداقل ارزش ملک 250 هزار دلار بود که از دو سال قبل این مبلغ به 400 هزار دلار تغییر پیدا کرد.

البته ملکی که خریداری می‌کنید یه سری شرایط باید داشته باشه که حتماً باید به این شرایط دقت کنید! چند مورد رو خدمت تون عرض میکنیم اما برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید چون ریزه کاری های زیادی داره که باید کارشناسان ما بهتون توضیح بدن.

  • در سوابق سند ملکی که شما خریداری می‌کنید نباید نام شخص خارجی وجود داشته باشه و حتماً باید از یک شخص یا شرکت ترک خریداری کنید.
  • ملکی که شما برای شهروندی در نظر گرفتین نباید قبلاً از طریق اون شهروندی گرفته شده باشه!
  • اگر قیمت ملک مورد نظر بالاتر از 400 هزار دلار آمریکا باشه باید حتما برای اخذ شهروندی حداقل مبلغ 400 هزار دلار رو به صورت نقدی پرداخت کنید.

یه نکته جالب توجه این وسط هست، اینکه وقتی شما از طریق خرید ملک شهروندی ترکیه رو اخذ می‌کنین برای همسرتون و فرزندان زیر ۱۸ سالتونم شهروندترکیه میشن. یکی بخر چندتا ببر!

3- اخذ پاسپورت از طریق ثبت شرکت

یه راه دیگه که از طریق اون شما می‌تونین شهروند ترکیه بشین اینه که تو ترکیه شرکت ثبت بکنید و بعد از طریق اون اجازه کار بگیرید و برای خودتون بیمه رد بکنید این شکلی بعد از ۵ سال کار مداوم و مرتبط می‌تونین شهروند ترکیه بشین. البته این روش یه نکته خاص داره و اونم اینه که وقتی شما به قصد راه‌اندازی کسب و کار اینجا شرکت ثبت می‌کنید باید ۵ نفر شهروند ترک تو شرکتتون استخدام کنین و بهشون حقوق بدین و براشون بیمه رد کنید!

4- اخذ پاسپورت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری در بانک‌های ترکیه

این روشی هم که الان خدمتتون می‌خوایم راجع بهش صحبت بکنیم یکی دیگر از سریع‌ترین راه‌های اخذ شهروندی ترکیه است به چه شکل این کار انجام میشه؟ بر اساس قانون اگه شما ای مدت ۳ سال تو یکی از بانک‌های ترکیه مبلغ ۵۰۰ هزار دلار و سرمایه‌گذاری کنی میتونین برای خودتون و خانواده تون شهروندی ترکیه رو اخذ کنین.

در زمان سرمایه‌گذاری شما در بانک معادل 500 هزار دلار آمریکا طبق نرخ تبدیل همون روز  لیر سپرده گذاری می‌کنین و بر اساس قراردادی که همون روز با شما بسته میشه در این ۳ سال به شما سود سپرده بانکی تعلق می‌گیره.

مزایا روش سرمایه گذاری در بانک های ترکیه

دریافت سود سپرده به صورت ارزی (لیر ترکیه)

اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه برای شخص سرمایه گذار و خانواده

معایب روش سرمایه گذاری در بانک های ترکیه

باید حداقل 500 هزار دلار سرمایه گذاری کنید؛ یعنی 100 هزار دلار بیشتر از روش خرید ملک!

به بانک دلار میدین اما اونا در حساب شما لیر ترکیه میخوابونن! از اون جایی که لیر ترکیه هم مثل هر ارز دیگه ای نوسان داره ممکنه بعد از 3 سال ارزش پول شما بیاد پایین!

روش خرید ملک به مراتب امنیت بیشتری داره! چون شما میتونید در ترکیه یک خانه بخرید و توش زندگی کنید شهروندی تون رو هم بگیرید. اگر ملک رو درست انتخاب کنید موقع فروش نه تنها ضرر نمیکنید بلکه خییییلی هم سود میکنید! بیشتر از سود بانکی!

برای اطلاعات بیشتر با آی هومز تماس بگیرید: 00905526306000

5- دریافت پاسپورت از طریق ازدواج با یک شهروند ترکیه

روش پنجم به درد مجردا می‌خوره اگر مجردین و دوست دارین که علاوه بر اینکه زندگیتونو سر و سامون میدین شهروندی ترکیه رو هم بگیرین، کافیه با یه خانم یا آقای ترک ازدواج بکنید. البته که باید این ازدواج واقعی باشه چون در مورد این ازدواج حتماً تحقیق میشه و شما باید حداقل ۳ سال با این خانم یا آقای ترک زندگی کرده باشید. در ضمن حواستون باشه که عروس خانوم یا آقای داماد توی ترکیه سوء پیشینه نداشته باشن.

6- اخذ پاسپورت ترکیه با راه اندازی کسب و کار (گرون ترین روش)

این روش از باقی روش‌ها پرهزینه‌تره اینکه شما به عنوان یک سرمایه‌گذار کلان در ترکیه یک کسب و کاری راه اندازی می‌کنین و حداقل ۵۰ نفر نیروی ترک رو به صورت رسمی استخدام می‌کنین و بیمه و دستمزد رسمی پرداخت می‌کنین و می‌تونین تابعیت ترکیه رو اخذ کنید.

هزینه گرفتن پاسپورت ترکیه

هزینه اخذ پاسپورت بسته به مدت زمان اعتبار پاسپورتی که درخواست میدین متفاوته، تو ترکیه برعکس ایران می‌تونین از ۶ ماه تا ۱۰ سال برای اعتبار پاسپورت تون درخواست بدین. برای تمدید یا تعویض پاسپورت تون هم هزینه و شرایط به همین منواله. شما دوتا فیش واریزی برای هزینه صدور پاسپورت تون پرداخت می‌کنید:

■ اولی مبلغش ثابته که در حال حاضر ۷۹۰ لیر ترکیه هستش.

■ دومی بستگی به مدت اعتبار درخواستی‌تون داره:

  • شش ماه اعتبار : 1.639 لیر
  • یک ساله : 2.396 لیر
  • 2 ساله : 3.913 لیر
  • 3 ساله : 5.558 لیر
  • 10 ساله : 7.833 لیر

مراحل گرفتن پاسپورت ترکیه

مراحل گرفتن پاسپورت ترکیه بسته به اینکه شما از چه روشی شهروندی تونو اخذ می‌کنین با هم تفاوت دارن ولی زمانی که شهروندی ترکیه رو از هر طریقی اخذ کردین یعنی کیملیک ترکتونو گرفتین این مراحل برای همه یکسانه:

برای این که پاسپورت ترکیه را دریافت کنید، باید وارد حساب کاربری دولت الکترونیک تون e-devlet بشین و از یکی از شعبات اداره‌های ثبت احوال استان محل اقامتتون نوبت بگیرین نوع پاسپورت مورد نظر، مدت اعتبار پاسپورت، مکان اداره انتخابی و اطلاعات دقیق تونو وارد کنید و سر ساعت و تاریخ مقرر با مدارکی که براتون می‌نویسیم اونجا حاضر باشین.

راستی از شماره تلفن 199 Alo هم می‌تونین نوبت درخواست بگیرین.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت پاسپورت ترکیه

  • سن حداقل 18 سال
  • رضایت نامه والدین برای افراد زیر 18 سال
  • کیملیک ترک
  • عکس بیومتریک
  • هزینه صدور پاسپورت طبق مدت اعتبار درخواست تون
  • انگشت نگاری و اسکن چشم (روز نوبت تون همونجا انجام میشه)
  • عکس پاسپورت ترکیه

ما سعی کردیم در این مقاله تمام ابعاد مهم مربوط به پاسپورت ترکیه رو خدمت تون توضیح بدیم. اگر بازم سوالی دارید یا قصد دارید برای مهاجرت یا سرمایه گذاری در ترکیه اطلاعات بیشتری کسب کنید حتما با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس با شرکت آی هومز : 00905526306000

تماس با شرکت آی هومز

7 روز هفته از 10 صبح تا 10 شب در خدمتیم!

  • تلفن همراه
    00905526306000
  • تلفن دفتر
    00902128929210
  • آدرس دفتر استانبول
    ترکیه - استانبول - منطقه باهچه شهیر - مرکز خرید آکباتی - رزیدانس یشیل - طبقه چهارم - واحد 408

درخواست مشاوره رایگان

اگه بنا به هر دلیلی الان نمیتونید با ما تماس بگیرید، لطفا شماره تون رو اینجا ثبت کنید تا ما سر فرصت باهاتون تماس بگیریم و راهنمایی تون کنیم.