آی هومز

مشاور املاک ایرانی در ترکیه

اجاره خانه در ترکیه؛ قیمت، شرایط و قوانین 2024

تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۳

احتمالا شنیدین که اجاره خانه در ترکیه خیلی راحت تر و بی دردسرتر از ایرانه. اما باید اینم بدونید که اگر میخواید با درآمد و پول ایران در ترکیه زندگی کنید باید درآمدتون در ایران بالای 100 میلیون تومن در ماه باشه! در ادامه همه ابعاد مربوط به اجاره نشینی در ترکیه رو با هم بررسی میکنیم.

شرایط گرفتن اقامت ترکیه با اجاره خانه

متاسفانه از ابتدای سال 2024 دیگه به هیچ خارجی با اجاره آپارتمان به هیچ وجه اقامت توریستی نمیدن! از طرف دیگه اگر واقعا تخصص بالایی ندارید، پول کافی هم برای خرید ملک در ترکیه رو ندارید ما صادقانه بهتون توصیه میکنیم که ترکیه رو به عنوان مقصد مهاجرت انتخاب نکنید چون واقعا به دردسر میوفتین!

متاسفانه بعضی از املاکی ها برای سود خودشون این حقایق رو از شما پنهان میکنن اما واقعیت اینه که اجاره نشینی در ترکیه برای هر کسی مناسب نیست! قبلا سخت نبود و هر کسی میتونست حتی با اجاره یک آپارتمان راحت زندگی کنه اما الان از یه طرف اجاره ها رفته بالا و از طرف دیگه  استرس تمدید ویزای توریستی به شما فشار زیادی میاره و ممکنه نتونید اینجا دوام بیارید.

اگه قصد دارید با خرید ملک در ترکیه اقامت بگیرید حتما این مطلب رو هم بخونید:

راهنمای خرید خانه در ترکیه

اگر هم وقت و یا حوصله خوندنش رو ندارید میتونید با ما تماس بگیرید تا ظرف چند دقیقه راهنمایی تون کنیم.

آی هومز 00905526306000

 

پیش فروش آپارتمان لوکس درماسلاک کورو

پیش فروش آپارتمان لوکس درماسلاک کورو

قیمت از $380.000 استانبول شهروندی ترکیه

قوانین و شرایط اجاره خانه در ترکیه

برای اجاره خانه چنتا مسئله مهم هست که باید قبلش بدونید تا سرتون کلاه نره!

نحوه نوشتن قرارداد اجاره خانه در ترکیه

برای نوشتن قرارداد اجاره 2 تا راه دارید:

■ نوشتن قرارداد با صاحب خانه و بدون واسطه

اگر شما بتونید صاحبخونه یک ملک رو پیدا کنید و باهاش مستقیم ارتباط بگیرید میتونید خودتون یه قرارداد تنظیم کنید و همه چیز رو به طور قانونی و توافقی حل کنید. اما اگر به زبان ترکی مسلط نیستین و از قوانین ترکیه سردر نمیارید بهتره به هیچ وجه اینکارو نکنید! به دلیل اینکه بعضی از صاحبخونه های ترک یکم شیشه خرده دارن و ممکنه بعدا چند برابر کمیسیون آژانس املاک متضرر بشید!

■ نوشتن قرارداد در درفتر آژانس املاک

روش دوم که قطعا به لحاظ قانونی بهتر از روش اوله اینه که به یک آژانس املاک معتبر (دارای شرکت ثبت شده) مراجعه کنید تا قرارداد رو براتون تنظیم کنه. چرا به املاکی پول بدم؟! چون:

1- آژانس املاک معتبر به تمام ابعاد حقوقی املاک آشنایی داره و به شما میگه کجای قرارداد به نفع شماست و کجا به ضررتون!

2- فردا اگر مشکلی بین شما و صاحبخونه پیش بیاد آژانس میتونه وساطت کنه و شما رو به یک توافقی برسونه.

شرایط دپوزیت (پول پیش) و اجاره ملک در ترکیه

تو ترکیه به پول پیش میگن دپوزیت depozit که از همون واژه deposit انگلیسی گرفته شده. موجر معمولا یک یا دو اجاره رو به عنوان دپوریت (پول پیش) از مستاجر دریافت میکنه؛ البته اگر خونه مورد نظر به اصطلاح اشیالی (یعنی فرنیش یا مبله) باشه ممکنه 3 تا دپوزیت بگیره! در هر صورت پول پیش توافقیه اما در حال حاضر عرفش 2 یا 3 اجاره است که موقع تخلیه موجر موظفه این پول رو برگردونه مگر اینکه شما به ملک یا وسایل خانه خسارت زده باشید که در این صورت از دپوزیت شما کسر میشه.

شرایط پرداخت اجاره خانه در ترکیه

قانون میگه مستاجر باید اجاره خونه رو به صورت ماه به ماه پرداخت کنه اما متاسفانه جدیدا (مخصوصا در استانبول) بعضی از صاحبخونه ها از مستاجران خارجی اجاره کل سال رو یکجا دریافت میکنن که به لحاظ قانونی قابل قبول نیست. اما خب طرف میگه یا اجاره کل سال یا بهت اجاره نمیدم! شما به عنوان مستاجر موظفید اجاره خانه رو سر موقع پرداخت کنید و اگر بیشتر از 5 روز دیر بشه صاحبخونه این آپشن رو داره که از شما شکایت کنه. سعی کنید تا جایی که میشه حتی شده قرض کنید اجاره تون رو سر موقع پرداخت کنید وگرنه واقعا به دردسر میوفتین.

مجتمع مسکونی ساکلی وادی

مجتمع مسکونی ساکلی وادی

قیمت از $1.203.000 استانبول شهروندی ترکیه

ثبت قرارداد اجاره در نوتر noter

بعد از اینکه قراداد رو نوشتین و به خونه جدید اسباب کشی کردین حالا باید برید به یک نوتر Noter تا قراردادتون رو رسمی کنید!

نوتر Noter چیه؟

نوتر در واقع همون محضره و شما برای رسمی کردن هر قراردادی مثل خرید و فروش و اجاره ملک و… باید برید نوتر و این اسناد رو به طور رسمی در سیستم دولت ترکیه ثبت کنید! در غیر اینصورت در دادگاه و مراجع قضایی هیچ اعتباری نخواهند داشت!

نوتر کردن قرارداد برای اجاره خانه در ترکیه اجباریه!
نوتر کردن قرارداد برای اجاره خانه در ترکیه اجباریه!

برای نوتر کردن قرارداد به اصل پاسپورت (و اگه دارید حتما کیملیک) باید همراه تون باشه. اونجا باید پاسپورت تون ترجمه بشه بعدش مسئول نوتر از شما میخواد قرارداد رو بخونید و اونجا بنویسید okudum anladım یعنی خواندم و متوجه شدم. بعدش امضا میکنید و تمام!

ثبت آدرس خانه در اداره نفوس

بعد از نوتر کردن قرارداد باید برید اداره مهاجرت و اداره نفوس و آدرس خونه تون رو ثبت کنید! از سال 2022 دولت ترکیه قانونی رو وضع کرده که خارجی ها برای داشتن اقامت ترکیه باید حتما آدرس خانه ای که اجاره کردن یا خریدن رو در اداره نفوس ثبت کنن. خب اگر اینکارو نکنیم چی میشه؟! هیچ قبضی رو به نامتون ثبت نمیشه و در نهایت هر جا پلیس جلوتونو بگیره ممکنه دیپورتتون کنن! چون اقامت شما دیگه غیرقانونی به حساب میاد.

مستاجر باید قبض ها رو به نام خودش بزنه!

خوشبختانه در ترکیه یک قانون خوب وجود داره که مستاجر (کلا ساکن اون ملک) موظفه همه قبض ها رو به نام خودش ثبت کنه! بعد از قرارداد باید برید اداره آب و برق و گاز و همه اینا رو به نام خودتون بزنید. وقتی که میخواید خانه رو تخلیه کنید باید برید اسم تون رو حذف کنید. برای به نام زدن قبض ها باید با قرارداد نوتر شده برید شرکت های آب و برق و گاز و یه مبلغی رو به عنوان دپوزیت پرداخت کنید و بعد یه قرارداد امضا میکنید و تمام! نگران نباشید کل این کارها در یک روز انجام میشن. خوشبختانه در ادارات ترکیه شما رو الکی علاف نمیکنن.

دپوزیت آب و برق و گاز چیه؟

وقتی میخواید یک قبض رو به نام خودتون بکنید اون شرکت مثلا شرکت برق از شما مبلغی رو به عنوان دپوزیت به امانت میگیره که اگر روزی شما قبض هاتون رو پرداخت نکردین و گذاشتین رفتین حداقل بتونه از روی اون کسر کنه!

مجتمع مسکونی ساکلی وادی

مجتمع مسکونی ساکلی وادی

قیمت از $1.203.000 استانبول شهروندی ترکیه

آیا در ترکیه به مجردها خانه اجاره میدن؟

همونطور که میدونید ترکیه کشوری با فرهنگ اسلامی و قوانین سکولار هست بنابراین به لحاظ قانونی هیچ منعی نداره و مجردها هم در ترکیه میتونن یه خونه اجاره کنن؛ چه تنها چه با پارتنرشون. اما مشکل اینجاست که ترک ها به دلیل فرهنگ اسلامی با اجاره خانه به مجردها اساسا مشکل دارن. ناگفته نماند که بعضی از مجردها هم با رعایت نکردن شرایط فرهنگی ترکیه باعث شدن تا مردم نسبت به مجردها بدبین بشن.

در کل این مشکل خیلی حاد نیست مخصوصا در شهرهای بزرگ و البته در مناطق درست و حسابی این مسئله اصلا اهمیتی نداره. اما اینو باید بدونید که در ترکیه اولویت با خانواده هاست و صاحب خانه های ترک ترجیح میدن خانه هاشون رو به خانواده ها مخصوصا خانواده های ترک اجاره بدن یا اگه قرار باشه به خارجی بدن مخصوصا مرد مجرد خارجی قیمت رو به طرز نامعقولی میبرن بالا چون اساسا ترک ها از مردهای مجرد خارجی خوششون نمیاد!

در شهری مثل استانبول در سیته های لوکس تنها چیزی که مهمه پوله و اصلا کاری به مجرد و خارجی و رنگ و نژاد ندارن! پس اگر وضعیت مالی خوبی داشته باشید این مسئله هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمیکنه.

هزینه های اجاره خانه در ترکیه

خب تا اینجا با قوانین و شرایط و مراحل اجاره خانه در ترکیه آشنا شدیم حالا بریم سر اصل مطلب یعنی هزینه های اجاره خونه در ترکیه. حتما حواستون به این موارد باشه که خدای ناکرده متضرر نشید!

قیمت اجاره خانه در ترکیه

یه اصل کلی در مورد املاک ترکیه وجود داره و اونم اینه که هر ملکی که به دریا و یا مرکز شهر و یا وسائل نقلیه عمومی (مترو و متروبوس) نزدیکتر باشه گرون تره. این اصل هم برای قیمت خرید و هم قیمت اجاره صدق میکنه! بنابراین شما باید با توجه به شرایط خودتون تصمیم بگیرید که به کجا میخواید نزدیکتر باشید. ما توصیه میکنیم تا حد امکان لوکیشنی رو انتخاب کنید که به وسایل نقلیه عمومی نزدیکتر باشه و بتونید پیاده برید تا ایستگاه مترو یا اتوبوس. متاسفانه به دلیل نوسان قیمت ارز نمیتونیم ما قیمت اجاره خانه رو به پول ایران بگیم بنابراین قیمت ها رو به دلار مینویسیم که بتونید راحت حساب و کتاب کنید:

قیمت اجاره خانه در استانبول

اجاره خانه در استانبول واحد یک خواب از $450 شروع میشه تا الی ماشالله؛ البته میشه خانه ارزان تر هم پیدا کرد اما اصلا به درد ما ایرانی ها نمیخوره!

لیست قیمت اجاره خانه در ترکیه به دلار

نوع ملک قیمت
خانه یک خواب $450
خانه دو خواب $600
خانه سه خواب $800
خانه چهار خواب $1000
خانه ویلایی $1200
مجتمع مسکونی سی پرل SeaPearl

مجتمع مسکونی سی پرل - پروژه صفر دریا

قیمت از $650.000 استانبول شهروندی ترکیه

هزینه نوتر کردن قرارداد اجاره خانه

هزینه نوتر قرارداد اجاره خانه در حال حاضر حدود 100 دلاره. حتما قرارداد اجاره رو نوتر کنید وگرنه هیچ ارزش قانونی نداره و اگر فردا مشکلی براتون پیش بیاد نمیتونید حق تون رو بگیرید! بعضی از صاحبخونه ها برای فرار مالیاتی یا مسائل دیگه تمایل ندارن قراداد رو نوتر کنن اگر صاحبخونه قبول نکرد از خیر اون خونه بگذرید چون ممکنه شر بشه!

هزینه آژانس مشاور املاک در ترکیه

در ترکیه آژانس املاک 12% اجاره بهای کل سال رو از مستاجر دریافت میکنه! متاسفانه کمیسیون املاک به طور کامل از مستاجر دریافت میشه؛ اگرچه عادلانه نیست اما خب دیگه قانون همینه چون مالک هم مالیات میده. بنابراین شما علاوه بر پول پیش (همون دپوزیت) باید اجرت مشارو املاک رو هم در نظر بگیرید. مثلا اگر یه خونه به قیمت 20 هزار لیر اجاره کنید باید 12% کل قرارداد یعنی 28.800 لیر رو به عنوان کمیسیون املاک پرداخت کنید.

آژانس املاک منصف چقدر کمیسیون میگیره؟

اینجا قبلا عرف این بوده که آژانس املاک یک اجاره رو به عنوان کمیسیون بگیره اما اخیرا دیگه اکثر مشاورای املاک 12% رو دریافت میکنن.

سایت اجاره خانه در ترکیه

سایت های زیادی برای خرید و فروش و یا اجاره خانه در ترکیه وجود دارن اما بهترینشون سایت صاحبیندن Sahibinden هست که اپلیکیشن هم داره. پس اگر دنبال یه اپلیکیشن برای اجاره خانه در ترکیه هستین میتونید از همین اپ استفاده کنید. اما باز هم توصیه میکنیم در هر جای ترکیه هستین سعی کنید یه آژانس املاک معتبر پیدا کنید چون بسیاری از آگهی های املاک در صاحبیندن فیک هستن! چرا؟! چون املاکی ها میخوان با این روش شماره تلفن های مستاجرها یا خریدارها رو پیدا کنن.

مجتمع مسکونی سی پرل SeaPearl

مجتمع مسکونی سی پرل - پروژه صفر دریا

قیمت از $650.000 استانبول شهروندی ترکیه

آی هومز – آژانش مشاور املاک ایرانی در استانبول
برای اجاره خانه در استانبول با آی هومز تماس بگیرید! ما یه خونه مناسب بهتون میدیم و در تمام مراحل قانونی هم کنارتون هستیم تا مشکلی پیش نیاد.

 

تماس با شرکت آی هومز

7 روز هفته از 10 صبح تا 10 شب در خدمتیم!

  • تلفن همراه
    00905526306000
  • تلفن دفتر
    00902128929210
  • آدرس دفتر استانبول
    ترکیه - استانبول - منطقه باهچه شهیر - مرکز خرید آکباتی - رزیدانس یشیل - طبقه چهارم - واحد 408

درخواست مشاوره رایگان

اگه بنا به هر دلیلی الان نمیتونید با ما تماس بگیرید، لطفا شماره تون رو اینجا ثبت کنید تا ما سر فرصت باهاتون تماس بگیریم و راهنمایی تون کنیم.